Vaak branden er een aantal dashboard lampjes tijdens het starten van de auto. Dit is een controle zodat je kunt zien of de lampjes nog wel werken. Als je ziet dat bepaalde lampjes niet meer werken, moet je deze laten repareren. Wanneer er namelijk echt iets aan de hand is, kan dit niet duidelijk gemaakt worden door middel van de waarschuwingslampjes.
Op het dashboard kunnen verschillende waarschuwingslampjes branden en ook nog in verschillende kleuren. Hieronder volgt een overzicht van veel voorkomende waarschuwingslampjes. Ze geven een waarschuwing als er een probleem is opgemerkt aan de auto of onderdeel van de auto.
Waarschuwingslampjes kunnen verschillende kleuren hebben. De meest voorkomende kleuren zijn net als de kleuren van verkeerslichten groen, oranje (geel) en rood. Bij een groen verkeerslicht kun je doorrijden. Bij een oranje verkeerslicht moet je stoppen, behalve als stoppen redelijkerwijze niet mogelijk is. Bij een rood verkeerslicht ben je verplicht om te stoppen.In dit overzicht wordt begonnen met de rode waarschuwingslampjes. Bij sommige van deze rode lampjes moet je direct stoppen op een veilige plaats. Welke dit zijn kun je hieronder rustig nalezen.
Dit geeft aan dat het oliepeil te laag of te hoog is. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor ‘gesmeerd’ loopt. Stop op een veilige plaats, controleer het oliepeil en vul zo nodig bij. Blijft het lampje toch branden schakel dan direct een monteur of de Wegenwacht in en rijd niet verder.
Er is iets mis met je koelsysteem. Daardoor kan de motor oververhit raken en ernstige schade oplopen. Stop en kijk of er nog voldoende koelvloeistof in het reservoir zit. Vul zo nodig koelvloeistof bij. Voorzichtig: als de motor oververhit is kun je beter een monteur of de Wegenwacht bellen!
Het praktijkexamen bij het CBR gaat NOOIT door als dit lampje brandt!
Als dit lampje brandt, kun je blijven rijden, maar
je zult merken dat de besturing zwaar is, dus wees voorzichtig want het kost meer moeite om de auto te besturen. Vroeger hadden veel auto’s geen stuurbekrachtiging? Het sturen, vooral bij lage snelheden en veel sturen zoals parkeren was best wel een inspanning. In ieder geval had je dan je armen een beetje getraind :-).
Als dit lampje brandt is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Als het knippert is er mogelijk een heel ernstig probleem. Controleer peil van motorolie en koelvloeistof. Knippert het lampje, dan direct stoppen op een veilige plaats en de Wegenwacht bellen.