WETGEVING
VOERTUIGKENNIS
Verkeerstekens en aanwijzingen
Gebruik van de weg
Voorrang en voor laten gaan
Bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres
Veilig rijden met het voertuig en reageren in noodsituaties
Verantwoorde verkeersdeelname en milieubewust rijden
Gevaarherkenning
Proefexamens

Auto te water

Jaarlijks komen er in Nederland ongeveer 800 auto’s in het water terecht. In totaal vallen daarbij zo’n 50 tot 60 doden doordat ze niet snel genoeg de auto kunnen verlaten. Met eenvoudige tips kan veel leed voorkomen worden.

Stap 1.
Maak de autogordels los, lukt dat niet, snij dan de gordel door met het mes dat in de veiligheidshamer zit.
Stap 2.
Sla met een paar ferme tikken de zijruit kapot, het liefst in de hoeken. Dakraam en achterruit zijn eventueel ook geschikt.
Stap 3.
Je kunt het beste ruggelings door het raam ontsnappen, met je gezicht naar het dak.

Zorg vooraf dat je op de hoogte bent van de wijze waarop ramen, deuren, schuifdak en autogordels open moeten. Ook in andere auto’s en autobussen. Let op hoe bij een twee- of driedeursauto hoe de stoelen naar voren gaan. Oefen regelmatig welke mogelijkheden er zijn om te ontsnappen. Hou daarbij rekening met de afmetingen van ramen en schuifdak. Check tevens of u de derde of vijfde deur van binnenuit kunt openen. Soms zit er een kinderslot op de achterdeuren.

Een aantal tips:

  • Draag altijd de gordel, ook op de achterbank. Bij het te water raken van een auto kan de klap net zo hard zijn als bij een frontale botsing.
  • Zorg voor goed afgestelde hoofdsteunen (bovenkant hoofdsteun = bovenkant hoofd).
  • Rij nooit met vergrendelde deuren. Dan zijn in geval van nood de deuren ook van buitenaf te openen.
  • Denk aan de kindersloten; de achterportieren zijn vaak alleen van buitenaf te openen.
  • Laat spullen zoals een EHBO trommel of gereedschap nooit los in de auto staan. Bij een noodstop worden deze namelijk gelanceerd en kunnen ernstige  verwondingen veroorzaken.
  • Vermijd kussens in de auto; deze drijven op water en vormen een belemmering tijdens het ontsnappen uit de auto.
  • Plaats een lifveoligheidshamer op een makkelijk te bereiken en herkenbare plaats. Monteer er eventueel meer dan 1.
  • Rij altijd met ontstoken verlichting.

 

Auto te water: wat nu?

Omstanders moeten onmiddellijk 112 bellen voor hulp. De auto zal na onder water te zijn verdwenen, meestal weer aan het wateroppervlak komen drijven. Dit kan enkele minuten duren, dat hangt af van het type en de staat van de auto. De auto blijft vaak minutenlang drijven. Dit is de beste tijd voor ontsnapping en bevrijding.

Wanneer de auto drijft:

  • Als de portieren vergrendeld zijn, hef dit dan op met de desbetreffende bedieningsknoppen. Schakel groot licht of dimlicht in zodat de auto goed zichtbaar blijft voor hulpverleners. Doe tevens het licht in de auto aan, t.b.v. je eigen oriëntatie. Contact niet uitschakelen, anders gaat de verlichting uit, werken de elektrische ramen niet meer en is de kans groter dat je per ongeluk de deuren op slot doet. Uitbreken van brand door kortsluiting is vrijwel onmogelijk.
  • Maak direct de autogordels los. Lukt dit niet, maak dan gebruik van de veiligheidshamer of een onder handbereik geplaatst autogordelmes. Als de auto ondersteboven ligt: met de handen het hoofd beschermen en met de voeten afzetten tegen het dashboard om zo het lichaam in de stoel te drukken waarna de gordel kan worden losgemaakt. Je kunt je dan met een koprol op de bodem laten zakken om de auto via het raam te verlaten.
  • Maak kinderen los uit hun gordel of zitje.
  • Probeer de auto onmiddellijk te verlaten via een van de portierramen, het schuifdak of derde/vijfde deur. De voor- en achterruit geven over het algemeen geen ontsnappingsmogelijkheid.
  • Met de veiligheidshamer kun je een zijruit inslaan. De hoeken bij de spiegels is hiervoor de meest geschikte plaats.
  • Verlaat de auto ruggelings en het hoofd eerst. Dit om te voorkomen dat je met je gezicht in de modder terecht komt.
  • Als het niet lukt om het portierraam te openen, probeer het dan te verbrijzelen. Sla krachtig met een hard en puntig voorwerp tegen een van de hoeken van de ruit. Verandert de ruit in sneeuw? Dit betekent nog niet dat het glas er direct geheel uitvalt. Duw de restanten dan ook niet met onbeschermde handen weg.
  • Als het niet lukt via een verbrijzeld portierraam te ontsnappen, probeer dan de voor- of achterruit te verwijderen door duwen, slaan en/of schoppen, beginnend bij een van de hoeken.

 

Wanneer de auto zinkt:

  • Je moet met je volle gewicht tegen het ontgrendelde portier leunen. Zo merk je het snelst wanneer de tegendruk dermate verminderd is, dat het portier – weliswaar zwaar – kan worden geopend.
  • Vaak is het mogelijk op het dak van de gezonken auto te klimmen, de zwemmers onder de inzittenden kunnen dan de anderen gaan helpen.
  • Zet je nooit af tegen de auto.

 

Algemeen:

  • Eerst kinderen (of andere inzittenden die zichzelf niet kunnen redden) buiten het voertuig brengen. Ontsnappen door een raam: bij voorkeur ruggelings en eerst met het hoofd. Kleine kinderen die niet kunnen zwemmen blijven vasthouden.
  • Als het niet lukt om via een open raam of schuifdak te ontsnappen, proberen via het openen van een portier uit het voertuig te komen. Veel mensen denken nog steeds dat het verstandig is om te wachten totdat de auto met water is volgelopen. Dit is onwaar!! Van de huidige auto’s verdwijnt meestal de neus – waar de motor zit – het eerst onder water, terwijl de dakconstructie zodanig is dat zich daaronder geen lucht meer kan verzamelen. Er is dus geen luchtbel waarin je door kunt ademen!
  • Het portier opent als het ware in ‘slow motion” en men heeft hierdoor vaak het gevoel dat een portier niet open gaat. Bij het openen met het hele lichaam tegen het portier drukken.