WETGEVING
VOERTUIGKENNIS
Verkeerstekens en aanwijzingen
Gebruik van de weg
Voorrang en voor laten gaan
Bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres
Veilig rijden met het voertuig en reageren in noodsituaties
Verantwoorde verkeersdeelname en milieubewust rijden
Gevaarherkenning
Proefexamens

Hulpkoppeling of losbreekinrichting

Een aanhangwagen wordt altijd aan de auto bevestigd door deze aan de trekhaak te koppelen. Als de aanhangwagen hieraan vast blijft zitten is er niets aan de hand. Een ander verhaal wordt het als de aanhangwagen van de trekhaak afschiet. Er moet dan een extra beveiliging aanwezig zijn, anders zal de aanhangwagen alle kanten op kunnen rijden wat levensgevaarlijke situaties kan opleveren. Voor deze beveiliging zijn twee mogelijkheden:

Een aanhangwagen waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 750 kilogram, of meer dan de helft van de ledige massa van de trekkende personenauto, plus 50 kilogram, moet voorzien zijn van een losbreekreminrichting. Zodra de verbinding tussen de auto en de aanhangwagen wordt verbroken, moet de reminrichting automatisch in werking treden. Voor dit doel wordt een kabel van de rem naar een speciale haak op de trekhaak aangebracht.

Middenasaanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa minder is dan 1500 kilogram mogen voorzien zijn van een losbreekreminrichting. Is de aanhangwagen niet voorzien van een losbreekreminrichting, dan moet de aanhangwagen voorzien zijn van een hulpkoppeling. Een hulpkoppeling is een extra verbinding tussen de auto en de aanhangwagen.

Een aanhangwagen mag nooit voorzien zijn van én een losbreekreminrichting én een hulpkoppeling. Het is of de één of de ander.