Wegversmallingen

wegversmalling

Soms is de weg versmald door het plaatsen van paaltjes op de rijbaan. Er kunnen bij deze wegversmallingen verkeersborden geplaatst zijn, die regelen wie het eerste door de wegversmalling mag rijden. Het kan ook zo zijn dat er geen verkeersborden geplaatst zijn die regelen wie het eerste door de wegversmalling mag rijden.
De laatste mogelijkheid wordt steeds vaker toegepast. Waarom denk je dat dit gebeurt? Als er bij een wegversmalling verkeersborden zijn geplaatst en het verkeersbord aan jou kant zegt dat jij als eerste door de wegversmalling mag, wat gebeurt er dan in de praktijk? Je kent de situatie en je weet dat je eerst mag en je rijdt door zonder af te remmen. Wegversmallingen zijn meestal geplaatst als een snelheidsremmende maatregel. Als de snelheid niet omlaag gaat, heeft de wegversmalling als snelheidsremmende maatregel niet veel zin. Wat gebeurt er nu steeds vaker; er worden wegversmallingen gemaakt zonder te regelen wie als eerste door de wegversmalling heen mag rijden. Je moet de wegversmalling dan rustig naderen omdat je niet uit de verte kan zien of er vanaf de andere kant iemand nadert en als dat zo is of deze jou voor laat gaan.

Op plaatsen waar je geen tegenliggers verwacht, bijvoorbeeld op autowegen, kun je daarop attent gemaakt worden door bord J29 (het driehoekige bord). Als je wil inhalen hou dan rekening met tegenliggers.

Bij obstakels, zoals wegwerkzaamheden, bruggen of overwegen kunnen borden F5 (het ronde bord) en F6 (het blauwe vierkante bord) geplaatst zijn.
Staat bord F5 aan jouw kant van het obstakel dan moet je al het overige verkeer van de andere kant voor laten gaan. Let op dit geldt ook als er voetgangers van de andere kant komen.
Staat bord F6 aan jouw kant van het obstakel dan moet het verkeer van de andere kant jou voor laten gaan. Dit betekent dat jij door mag rijden. Alleen als er voetgangers van de andere kant komen, moet je ze voor laten gaan.

Tip: Kijk niet alleen naar de kleur van de pijlen die op de borden F5 en F6 staan. Wat nu als het gesneeuwd heeft en je kunt de kleuren van de pijlen niet zien? Heel simpel, je kijkt naar de vorm van het bord. Simpel gezegd: “Zie je het ronde bord moet je wachten, zie je het vierkante bord dan mag je doorrijden, behalve als er voetgangers van de andere kant komen”.
Tijdens het theorie-examen bij het CBR komen regelmatig vragen voor waar de borden besneeuwd zijn.