Bord J1 – Slecht wegdek
Dit bord is geplaatst om een slecht wegdek aan te geven. De plaatsing van dit bord is eigenlijk alleen aanvaardbaar gedurende áeen korte periode. Het is namelijk vanzelfsprekend dat het wegdek zo spoedig mogelijk dient te worden verbeterd, zodat de plaatsing van het bord overbodig wordt. Dit is echter vaak niet het geval. Er zijn wegen, waar al vele jaren achter elkaar wordt gewaarschuwd voor een slecht wegdek.
Door middel van een onderbord kan aangegeven over welke lengte er sprake is van een slecht wegdek.
Het bord wordt niet gebruikt om te waarschuwen voor spoorvorming. Bij spoorvorming wordt bord J37 gebruikt in combinatie met een onderbord waarop de tekst “spoorvorming” staat vermeld.
Kijk ver vooruit en scan het wegdek. Hierdoor ben je in staat om tijdig bij te sturen om eventuele kuilen, hobbels en bobbels in het wegdek. Hierdoor blijf je toch een redelijk rechte rijlijn aanhouden.
Verkeersinzichtelijk:
Hou het stuur met beide handen vast.
Let op gaten in het wegdek.
Let op gladde gedeelten van het wegdek.
Let op spoorvorming. Spoorvorming wordt aangegeven door middel van bord j37, echter kan er ook soprake van spoorvorming zijn als dit bord is geplaatst. Bij een nat wegdek is er dan een verhoogde kans op aquaplaning.
Let op de stabiliteit van het voertuig.
Let op afgevallen en afvallende lading.
Let op uitwijkend verkeer dat gaten en dergelijke tracht te ontwijken.
Er kunnen kuilen in de weg zitten waar water in kan staan. Door het water is niet te zien hoe diep de kuilen zijn.
Let goed op fietsers en bromfietsers die slechte plekken in het wegdek ontwijken.
Bord J2 – Bocht naar rechts
Dit bord waarschuwt voor een scherpe bocht naar rechts. Soms is de bocht niet goed te nemen met de geldende snelheid, dus verminder je snelheid.
Let goed op het overige verkeer, het kan zo zijn dat zij hun snelheid niet aanpassen en dit kan gevaarlijke situaties als gevolg hebben. Bestuurders die de bocht afsnijden, kunnen op jouw weghelft rijden.
Als je met een te hoge snelheid een bocht naar rechts ingaat, wordt je door de middelpuntvliedende kracht naar de buitenzijde van de bocht gedrukt. Je kunt dan de bocht uitvliegen, of een frontale aanrijding veroorzaken.
Probeer tijdig het verloop van de bocht te ontdekken. Kijk door de bocht heen en kijk waar de bocht eindigt. Het bocht verloop kun je vaak zien aan een bomenrij of lantaarnpalen. Vaak heb je te maken met een onoverzichtelijke bocht.
Voor iedere bocht geldt: Rustig erin en snel eruit. Ga je te snel een bocht in, kom je er misschien nooit meer uit!
Hou rekening met voertuigen die in een bocht hun lading kunnen verliezen. Soms staan er voertuigen stil met pech, of zijn zij gestopt om hun lading op te ruimen.
Bord J3 – Bocht naar links
Dit bord waarschuwt voor een scherpe bocht naar links. Meestal is de bocht niet goed te nemen met de geldende snelheid, dus verminder je snelheid.
Let goed op het overige verkeer, het kan zo zijn dat zij hun snelheid niet aanpassen en dit kan gevaarlijke situaties als gevolg hebben. tegenliggers welke de bocht te ruim nemen en/of te ruim uitkomen kunnen op jouw weghelft komen.
Als je met een te hoge snelheid een bocht naar links ingaat, wordt je door de middelpuntvliedende kracht naar de buitenzijde van de bocht gedrukt. Je kunt dan de bocht uitvliegen.
Probeer tijdig het verloop van de bocht te ontdekken. Kijk door de bocht heen en kijk waar de bocht eindigt. Vaak heb je te maken met een onoverzichtelijke bocht.
Voor iedere bocht geldt: Rustig erin en snel eruit. Ga je te snel een bocht in, kom je er misschien nooit meer uit!
Hou rekening met voertuigen die in een bocht hun lading kunnen verliezen. Soms staan er voertuigen stil met pech, of zijn zij gestopt om hun lading op te ruimen.
Bord J4 – S-bocht(en), eerst naar rechts
Bord J5 – S-bocht(en), eerst naar links
Bord J6 – Steile helling
Bord J7 – Gevaarlijke daling
Bord J8 – Gevaarlijk kruispunt
Bord J9 – Rotonde
Bord J10 – Overweg met slagbomen
Bord J11 – Overweg zonder slagbomen
Bord J12 – Overweg met enkel spoor
Bord J13 – Overweg met twee of meer sporen
Bord J14 – Tram(kruising)
Bord J15 – Beweegbare brug
Bord J16 – Werk in uitvoering
Bord J17 – Rijbaanversmalling
Bord J18 – Rijbaanversmalling rechts
Bord J19 – Rijbaanversmalling links
Bord J20 – Slipgevaar
Bord J21 – Kinderen
Bord J22 – Voetgangersoversteekplaats
Bord J23 – Voetgangers
Bord J24 – Fietsers en bromfietsers
Bord J25 – Losliggende stenen
Bord J26 – Kade of rivieroever
Bord J27 – Groot wild
Bord J28 – Vee
Bord J29 – Tegenliggers
Bord J30 – Laagvliegende vliegtuigen
Bord J31 – Zijwind
Bord J32 – Verkeerslichten
Bord J33 – File
Bord J34 – Ongeval
Bord J35 – Slecht zicht door sneeuw, regen of mist
Bord J36 – IJzel of sneeuw
Bord J37 – Gevaar (de aard van het gevaar is aangegeven op het onderbord
Bord J38 – Verkeersdrempel
Bord J39 – Waarschuwing voor elektrische in- en uitschuifbare paal in de rijbaan (poller) waarmee toegankelijkheid van straten en gebieden kan worden geregeld.