Andere weggebruikers

In het verkeer heb je te maken met een groot aantal andere groepen verkeersdeelnemers. We gaan ze hier beschrijven. De bijzonderheden worden genoemd. Begrijp wel dat wat beschreven wordt niet altijd opgaat, maar wel regelmatig. De volgende verkeersdeelnemers kun je tegenkomen.

  • Voetgangers
  • Skaters
  • Snorfietsers
  • Bromfietsers
  • Gehandicaptenvoertuigen
  • Brommobielen
  • Landbouwvoertuigen
  • Ruiters
  • Motorrijders
  • Automobilisten
  • Lesauto’s
  • Taxi’s
  • Vrachtauto’s
  • Autobussen
  • Trams

Voetgangers

Kenmerken en eigenschappen van voetgangers waar je rekening mee moet houden zijn:

Op voetgangersoversteekplaatsen.
Nader je een VOP kijk dan in je spiegels naar het achteropkomend verkeer. Vervolgens kijk je zo ver mogelijk links en rechts of er voetgangers aan komen lopen, of al staan te wachten. Geef aan de voetgangers een teken dat je ze laat gaan. Hierdoor zullen zij eerder beginnen met oversteken. Het voordeel hiervan is dat je vaak niet helemaal hoeft te stoppen. Geef je geen teken, dan zullen de voetgangers wachten met oversteken totdat je helemaal stilstaat. Hou er rekening mee dat vooral jonge kinderen en oudere mensen niet goed durven over te steken. Maak hier geen misbruik van!

Als je afslaat.
Als je links of rechts afslaat, dan moet je de voetgangers die rechtdoor willen op de zelfde weg voor laten gaan. Geef ze een teken dat je ze laat gaan. Hierdoor zullen zij sneller doorlopen.
Als je een inrit inrijdt, of een uitrit verlaat. In deze situaties moet je iedereen voor laten gaan. Met “iedereen” worden ook voetgangers bedoeld. Dus laat ze voor gaan.

Blinden, rolstoelgebruikers en gehandicapten.
Geef deze mensen de gelegenheid om over te steken. Let wel op of het achteropkomend verkeer ook reageert.

In en uitstappende passagiers van trams en bussen.
Is er een vluchtheuvel bij de halte aangebracht, dan hoef je de passagiers wettelijk gezien niet over te laten steken. Hou de passagiers wel goed in de gaten en pas je snelheid aan. Is er geen vluchtheuvel, dan moet je de passagiers de gelegenheid geven het trottoir of de tram te bereiken.

Skaters

Skaters zie je regelmatig binnen de bebouwde kom. Ook op landwegen en wegen buiten de bebouwde kom zie je ze. Zij gebruiken vrij veel ruimte op de rijbaan. Het verkeer achter zich houden ze slecht in de gaten.
Pas je snelheid aan en ga er ruim omheen.

Snorfietsers

Snorfietsen mogen officieel niet sneller rijden dan 25km/h ook moeten zij op het fietspad rijden en niet op de rijbaan. Zie je een snorfietser zich aan de regels houden dan is dit vaak een ouderpersoon.
De jeugd trekt zich van de regels weinig aan. Rijden veel sneller dan toegestaan en rijden overal tussen door. Hou rekening met de fouten die ze maken. Jij bent ouder en wijzer. Toch?

Bromfietsers

Tijdens de motorrijlessen binnen de bebouwde kom zul je bromfietsers niet vaak inhalen. Andersom halen ze jou wel in. Bromfietsen zijn vaak opgevoerd en kunnen behoorlijk hoge snelheden halen. Laat je niet verlijden om een wedstrijdje te houden.
Ga je een bromfiets inhalen, hou dan meer dan voldoende zijlingse afstand.
Helemaal een apart verhaal zijn de pizzakoeriers. Wat deze groep in het verkeer doet is niet normaal. Laat ze maar gaan. Niet voor niets zijn ze vaak betrokken bij een ongeval.

Gehandicaptenvoertuigen

Zie je toch vrij veel rijden. Zijn niet altijd even goed op de hoogte van de verkeersregels. De bestuurders zijn vaak oudere personen. Hebben doorgaans niet al te veel haast.

Brommobielen

Kun je tegen komen binnen en buiten de bebouwde kom. Gedragen zich vaak als automobilisten. Echter hun maximumsnelheid is maar 45 km/h. de bestuurders zijn vaak oudere personen. In het verkeer hebben zij niet al te veel haast.

Landbouwvoertuigen

Kom je regelmatig tegen in agrarische gebieden. Komen en gaan vak het land op. Ze laten daarbij nogal wat modder achter op de zijbaan. Er worden in periodes dat er geoogst wordt waarschuwingsborden geplaatst.
Wees voorzichtig met inhalen.

Motorrijders

De meeste motorrijders gedragen zich ten opzichte van andere motorrijders vrij sociaal.
Toch heeft niet iedere motorrijder altijd even veel geduld. Je kunt dan met hoge snelheid ingehaald worden. Ook rechts.
Wees sociaal en groet een motorrijder in het verkeer. Is een oude gewoonte. Hou dit in stand. Het heeft tijdens de lessen en het praktijkexamen ook nog een aantal voordelen. Ben je in staat om 4 voordelen te noemen? Nee? Stuur maar een mailtje naar ons.

Automobilisten

Behalve een paar ongeduldige gasten die vlak achter je gaan rijden of je onverantwoord inhalen is de tolerantie tegenover motorrijders toegenomen. In een file maken ze vaak ruimte. Een enkeling niet, maar maak je daar niet druk om.
In de auto zitten nogal wat dode hoeken. Verwacht altijd dat je niet gezien wordt.
Probeer altijd even te kijken wat voor bestuurder er in de auto zit. Jong of oud. En vooral wat hij aan het doen is. Telefoneren, handsfree of niet, zijn aandacht is niet voor 100% bij het verkeer. Kaartlezen, lunchen of wat er allemaal nog meer tegelijk met het besturen van een auto kan, verwacht het onverwachte.

Lesauto’s

Zijn soms wat langzaam. Ook wil de motor nog wel eens afslaan bij het weg rijden. Ook kan er een remingreep plaatsvinden. Maar dit gebeurt natuurlijk nooit zomaar. Kijk dus verder vooruit dan alleen maar naar de achterbumper.
Bij de bijzondere verrichtingen moeten ze iedereen voor laten gaan.

Taxi’s

Gelukkig is de kwaliteit enorm verbeterd. Maar niet heus. Mag bijna iedereen blauwe kentekenplaten op zijn auto monteren en zich taxichauffeur noemen. Vooroordelen die vroeger al bestonden zijn alleen nog maar verergerd.

Vrachtauto’s

Het lijkt erop dat bestuurders van vrachtauto’s meer begrip hebben voor motorrijders dan voor automobilisten. Ik heb geen idee hoe dat komt of ik verbeeld het me alleen maar. Dat kan ook natuurlijk.
Als al die vrachtauto’s nu begrip voor ons hebben, moet dat natuurlijk andersom ook zo zijn. Laat ze maar een (veel) ruimere bocht maken. Begrijp dat zij ook wel eens willen inhalen en dat kan soms best wel lang duren. Nou en?
Bij het tegenkomen of inhalen van vrachtauto’s voel je nogal eens windvlagen. Hou hier rekening mee en denk hierbij aan je positie op de weg.

Autobussen

Wat begrip betreft geld voor buschauffeurs hetzelfde als voor vrachtautobestuurders.
Natuurlijk pas je de snelheid aan als een bus bij een bushalte staat. Want je weet als een bus binnen bebouwde kom bij een halte wil wegrijden je hem voor moet laten gaan. Toch zul je merken dat ze jou laten gaan. En als je dan in de spiegels kijkt zul je zien dat ze wel voor die automobilisten wegrijden.
Let wel goed op de in en uitstappende passagiers ze letten niet altijd even goed op.

Trams

Hebben bijna overal voorrang en nemen dat ook. Let bij de verkeerslichten ook op de verkeerslichten voor de tram. Hou de in en uitstappende passagiers in de gaten.
Tramrails leveren je niet al te veel problemen op. De rails zijn uiteraard wel gladder als deze nat zijn.