Stopafstand – remweg

De afstand waarna je stilstaat is de ene keer korter of langer dan de andere keer. Dit heeft te maken met de volgende oorzaken:

  • De snelheid waarmee gereden wordt. Hoe hoger je snelheid, hoe langer je stopafstand. Verdubbel je de snelheid, dan neemt de remweg kwadratisch toe. De remweg wordt dan 4 keer langer. Is de remweg bij 50 km/u bijvoorbeeld 20 meter, dan zal de remweg bij 100 km/u 80 meter bedragen.
  • Welke soort wegdek? Op een wegdek van asfalt zal jouw remweg korter zijn dan op een wegdek bestaande uit klinkers.
  • In welke staat verkeert het wegdek? Is het wegdek droog, nat of ligt er zand en modder op het wegdek? Iedere keer zal jouw stopafstand verschillen.
  • In welke staat verkeert jouw voertuig? Met name de conditie van de banden, remmen en vering.
  • Hoe hard rem je? De ene keer rem je harder dan de andere keer. Remkracht wordt uitgedrukt in m/s². Rem je met 8 m/s², dan heb je een kortere remweg dan als je met 5 m/s² remt.
  • Rij je alleen, of met passagiers en bagage? Als je alleen rijdt is de remweg korter dan als je veel passagiers en bagage vervoert.
  • De reactietijd. De tijd die je nodig hebt om daadwerkelijk te gaan remmen nadat je iets gezien hebt noemen we de reactietijd. Als je goed uitgerust bent is je reactietijd aanzienlijk korter dan wanneer je moe bent of onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen. De gemiddelde reactietijd bedraagt ongeveer 1 seconde.

 

Remweg is de afstand die een voertuig aflegt vanaf het moment dat er wordt geremd. De remweg is afhankelijk van de aanvangssnelheid en de remvertraging.

De remafstand kan worden berekend door het kwadraat van de snelheid, in meters per seconde, te delen door tweemaal de remvertraging, in meters per seconde².

De stopafstand is de afstand die een voertuig nodig heeft om tot stilstand te komen vanaf het moment dat de bestuurder een gevaar waarneemt. Tijdens de reactietijd rijdt het voertuig immers nog gewoon door. De afstand die hierbij wordt afgelegd heet de reactieweg. De reactietijd bedraagt gemiddeld 1 seconde, de zgn. “schrikseconde”.
Reactieweg en remweg samen vormen de stopafstand.