ALGEMENE INFORMATIE
WETGEVING
VIDEO'S EN PROEFEXAMENS WETGEVING
VOERTUIGKENNIS
VIDEO'S EN PROEFEXAMENS VOERTUIGKENNIS
Verkeerstekens en aanwijzingen
VIDEO'S EN PROEFEXAMENS VERKEERSTEKENS
Voorrang en voor laten gaan
VIDEO'S EN PROEFEXAMENS VOORRANG
Bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres
VIDEO'S EN PROEFEXAMENS BIJZONDERE WEGEN, WEGGEBRUIKERS EN MANOEUVRES
Gebruik van de weg
VIDEO'S EN PROEFEXAMENS GEBRUIK VAN DE WEG
Veilig rijden met het voertuig en reageren in noodsituaties
VIDEO'S EN PROEFEXAMENS VEILIG RIJDEN
Verantwoorde verkeersdeelname en milieubewust rijden
VIDEO'S EN PROEFEXAMENS VERKEERSDEELNAME
Gevaarherkenning
VIDEO'S EN PROEFEXAMENS GEVAARHERKENNING
Proefexamens

Nieuw theorie-examen sinds 7 april 2025

Vanaf maandag 7 april 2025 neemt het CBR een vernieuwd theorie-examen voor het B-rijbewijs af. De grootste verandering is dat het vernieuwde examen bestaat uit 50 vragen en in één doorlopend geheel wordt getoetst. Het is dan ook afgelopen met de onzin dat 90 procent van de kandidaten zakt op het onderdeel inzicht. En dan onterecht dachten dat het CBR speciale inzichtvragen heeft. Kandidaten zakken enkel en alleen omdat zij niet goed hebben geleerd. Goed leren doe je op theoriecursus.nl. Als sinds 1988!

Er volgt één uitslag na het maken van het examen. De kandidaat is geslaagd wanneer binnen 30 minuten tijd minstens 44 vragen goed zijn beantwoord. Het vernieuwde examen is ontwikkeld op hetzelfde niveau en dezelfde inhoud als het huidige examen. Kandidaten hoeven dus geen andere examenstof voor te bereiden. Het blijft van belang om op tijd met de voorbereiding te beginnen en een passende leermethode te kiezen. De beste leermethode vind je echt op theoriecursus.nl.

Het examen tot 7 april bestond uit 65 vragen verdeeld over de onderdelen kennis, inzicht en gevaarherkenning, waarvan elk onderdeel een eigen zak-slaaggrens heeft. Deze onderdelen zijn in het vernieuwde examen samengevoegd, waarbij het onderdeel gevaarherkenning in de huidige vorm (met fototoets) vervalt. In deze vernieuwde vorm kan beter getoetst worden of de kandidaat de benodigde kennis en inzicht in de verkeersregels heeft en dit kan toepassen in verschillende verkeerssituaties. Omdat het vernieuwde examen minder vragen bevat is de zak-slaaggrens opnieuw bepaald. Bij het bepalen van deze grens en bij de ontwikkeling van het vernieuwde examen zijn wetenschappers van het Research Center voor Examinering en Certificering (RCEC) en vertegenwoordigers van de politie, VVN, SWOV, OTCRij, KRV, betrokken. De vastgestelde zak-slaaggrens is vergelijkbaar met die van het huidige examen, waardoor het vernieuwde examen dus niet makkelijker of moeilijker is.  

Evenveel tijd  

De kandidaat krijgt 30 minuten de tijd om het examen te maken. Bij een theorie-examen met extra tijd, een individueel begeleid theorie-examen en theorie-examen met tolk krijgt de kandidaat 45 minuten de tijd. Dit is gelijk aan het huidige theorie-examen voor het B-rijbewijs.    

Animatiefilmpjes 

In het vernieuwde examen kunnen vanaf 7 april meerdere vragen worden voorzien van korte animatiefilmpjes waarmee realistische beelden van verkeerssituaties worden geschetst. Deze filmpjes toetsen onder andere elementen van gevaarherkenning, zoals waarnemen en voorspellen, waarbij de kandidaat moet aangeven wat er gaat gebeuren of hoe daarop te handelen.  

Huidig examen sinds 2019  

Het huidige theorie-examen B is geïntroduceerd in 2019 en wordt ongeveer 750.000 keer per jaar afgenomen. Kandidaten worden getoetst op de drie afzonderlijke onderdelen gevaarherkenning (25 vragen), kennis (12 vragen) en inzicht (28 vragen) en moeten een voldoende halen voor alle drie de onderdelen om te slagen. Dit examen is sinds de introductie regelmatig aangepast bij wijzigingen in wet- en regelgeving. Ook zijn gebruikte afbeeldingen regelmatig aangepast in het huidige verkeersbeeld. Zo hebben bestuurders van een snorfiets per 1 januari 2023 een helm gekregen en zijn speedpedelecs en fatbikes toegevoegd aan het straatbeeld.